October 30, 2023

Sūkṣuma Śarīra – Subtle Body

Αποτελείται από πέντε λεπτά στοιχεία. Επίσης, πέντε όργανα αίσθησης (Πάντσα Γνιάνεντριγια) είναι τα συστατικά του. Τα μάτια, τα αυτιά, η μύτη, η γλώσσα και το δέρμα είναι τα πέντε όργανα αίσθησης. Όταν αναφερόμαστε στα όργανα αίσθησης, εννοούμε την λεπτή αντίληψη και όχι το φυσικό μέρος τους. Για παράδειγμα, τα φυσικά μάτια ανήκουν στο χονδροειδές σώμα, ενώ η δύναμη της όρασης ανήκει στο λεπτό σώμα.

Οι γραφές λένε ότι το Λεπτό Σώμα γεννιέται από τη λεπτή Ύλη, η οποία με τη σειρά της αποτελείται από 5 λεπτά στοιχεία. Όπως υπάρχουν 5 χονδροειδή στοιχεία, έτσι υπάρχουν και 5 αντίστοιχα λεπτά στοιχεία:

  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ / Subtle Space
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΑΕΡΑΣ / Subtle Air
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΦΩΤΙΑ / Subtle Fire
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΝΕΡΟ / Subtle Water
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΓΗ / Subtle Earth

Ακόμα και αν τα στοιχεία ειναι ΑΙΘΕΡΙΚΑ, το αιθερικό σώμα είναι ΥΛΗ στη φύση.

ΣΥΣΤΑΣΗ

Το ΑΙΘΕΡΙΚΟ / ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ / ΛΕΠΤΟ Σώμα διαθέτει 19 όργανα εμπειρίας:

A. Τα 5 Αισθητήρια Όργανα 

Α. Τα 5 Αισθητήρια Όργανα Υπάρχουν 5 αισθητήρια όργανα γνώσης: τα μάτια, τα αυτιά, η μύτη, η γλώσσα και το δέρμα. Όταν αναφερόμαστε στα αισθητήρια όργανα δεν εννοούμε τα φυσικά όργανα που ανήκουν στο φυσικό σώμα. Αναφερόμαστε στη λεπτή δύναμη της αντίληψης. Το λεπτό σώμα είναι το όργανο της αντίληψης. Τα σημεία στο φυσικό σώμα όπου φαίνεται να συμβαίνει η αίσθηση δεν είναι τα πραγματικά αισθητήρια όργανα. Η αντίληψη είναι δυνατή μόνο όταν το μυαλό βρίσκεται πίσω από το αισθητήριο όργανο. Τα μάτια μπορεί να είναι ανοιχτά, αλλά τα οπτικά δεδομένα που λαμβάνονται από τα μάτια δεν θα έχουν κανένα νόημα αν το μυαλό ονειρεύεται ή είναι απασχολημένο αλλού.

B. Τα 5 Όργανα Δράσης

Τα 5 Όργανα Δράσης Ενώ τα πρώτα 5 όργανα γνώσης προορίζονται για την αντίληψη του κόσμου, τα επόμενα 5 όργανα είναι όργανα δράσης που προορίζονται για την ανταπόκριση στον κόσμο. Αυτά τα 5 όργανα δράσης είναι: ομιλία, χέρια, πόδια, πρωκτός και γεννητικά όργανα.

C. Τα 5 Pranas

Τα επόμενα 5 όργανα ονομάζονται οι πέντε Pranas (Ζωτική δύναμη). Η Prana ελέγχει τις δραστηριότητες των 10 οργάνων γνώσης και δράσης. Η Prana είναι επίσης υπεύθυνη για την υγεία και τη ζωτικότητα του σώματος. Οι 5 Pranas είναι:

  1. Prana – Το αναπνευστικό σύστημα.
  2. Apana – Υπεύθυνη για οποιαδήποτε μορφή αποβολής αποβλήτων από το σώμα.
  3. Vyana – Υπεύθυνη για την κυκλοφορία του οξυγόνου και της διατροφής σε όλο το σώμα.
  4. Samana – Υπεύθυνη για τη μετατροπή της τροφής σε διατροφή.
  5. Udana – Λειτουργεί το σύστημα αναστροφής κατά τον χρόνο του θανάτου, όταν όλες οι διεργασίες του σώματος αναστρέφονται επειδή είναι ώρα να πεθάνει το σώμα. Επίσης, αποβάλει το Λεπτό Σώμα από το Χονδροειδές Σώμα κατά τον χρόνο του θανάτου. Το Udana χειρίζεται επίσης τη λειτουργία αναστροφής σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

C. Τα 4 Εσωτερικά Όργανα

Τα τελευταία 4 όργανα είναι τα 4 εσωτερικά όργανα του Λεπτού Σώματος. Αυτά είναι το Μυαλό, η Διάνοια, η Μνήμη και το Εγώ. Αυτά τα 4 εσωτερικά όργανα μπορούν επίσης να ονομάζονται συλλογικά Μυαλό ή Άνταχ Κάραναμ στα σανσκριτικά.

Εγώ (Ahaṃkāra) – Όταν η συνείδηση φαινομενικά ξεχνά τη χωρίς όρια φύση της και ταυτίζεται με το Λεπτό και το Χονδροειδές Σώμα, δημιουργεί μια δευτερεύουσα και περιορισμένη ταυτότητα που ονομάζει “Εγώ”. Αυτό το “Εγώ” είναι η αίσθηση του ατομικού εαυτού. Ο όρος Εγώ μπορεί να είναι πολύ παραπλανητικός. Στον σύγχρονο πνευματικό κόσμο, ο όρος Εγώ μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα.

Μυαλό (Manas) – Το μυαλό αναφέρεται στην συναισθηματική ικανότητα του Λεπτού Σώματος, τη λειτουργία των συναισθημάτων ή αυτό που ονομάζουμε “καρδιά”. Το μυαλό επίσης ενοποιεί τις διάφορες αισθητηριακές αντιλήψεις που λαμβάνονται από τα όργανα γνώσης και τις μεταφέρει στη διάνοια. Επίσης, μεταφέρει εντολές από τη διάνοια στα όργανα δράσης. Μια άλλη λειτουργία του μυαλού είναι να λειτουργεί ως όργανο αμφισβήτησης.

Διάνοια (Buddhi) – Η διάνοια είναι η λογική ικανότητα ή η ικανότητα κρίσης, η γνωστική ικανότητα ή η ικανότητα λογικής σκέψης. Η διάνοια συλλέγει γνώσεις, θυμάται, αναλύει, ερευνά προβλήματα και διακρίνει. Από την άποψη της φώτισης, η διάνοια είναι η πιο σημαντική πτυχή του λεπτού σώματος αφού η απελευθέρωση είναι απλώς η απομάκρυνση της άγνοιας από τη διάνοια.

Μνήμη (Cittā) – Η λειτουργία της μνήμης / αντίληψη είναι να λαμβάνει και να καταγράφει τις εμπειρίες μας. Τα αισθητηριακά δεδομένα που λαμβάνονται από όλα τα 5 όργανα γνώσης αποθηκεύονται στη μνήμη. Κάποιες φορές, ακόμα και αναμνήσεις από προηγούμενες ζωές μπορεί να θυμούνται από το μυαλό.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Η λειτουργία του Λεπτού Σώματος είναι να συναλλάσσεται με τον κόσμο χρησιμοποιώντας αυτά τα 19 όργανα. Αυτά είναι τα βήματα:

Όταν όλα αυτά συμβαίνουν, το Εγώ παίζει μια πολύ ιδιαίτερη λειτουργία. Το Εγώ είναι υπεύθυνο για την αίσθηση του “Εγώ” μέσα μας. Όταν τα ερεθίσματα λαμβάνονται από τον εξωτερικό κόσμο από τα όργανα γνώσης, είναι το Εγώ που μας κάνει να πιστεύουμε ότι “αυτό συμβαίνει σε εμένα”. Και όταν τα όργανα δράσης ανταποκρίνονται, είναι το Εγώ που μας κάνει να σκεφτόμαστε “εγώ το κάνω αυτό”.

Τα 5 όργανα γνώσης λαμβάνουν αισθητηριακά δεδομένα από τα αντίστοιχα όργανα του Χονδροειδούς Σώματος. Αυτά τα αισθητηριακά δεδομένα περνούν στο Μυαλό.

Το Μυαλό ενοποιεί τα αισθητηριακά δεδομένα και τα μεταφέρει στη διάνοια για ανάλυση και λήψη αποφάσεων.

Το Μυαλό αποθηκεύει επίσης τα αισθητηριακά δεδομένα στη Μνήμη.

Η Διάνοια αναλύει τα αισθητηριακά δεδομένα. Επίσης, ανακτά προηγούμενες εμπειρίες, προηγούμενες αποφάσεις και όσα έχουν μάθει στο παρελθόν από τη Μνήμη για να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων.

Η απόφαση που έχει ληφθεί περνάει στο Μυαλό και αποθηκεύεται στη Μνήμη για μελλοντική χρήση.

Το Μυαλό αναλύει την απόφαση και δίνει οδηγίες στα κατάλληλα όργανα δράσης να ανταποκριθούν στον εξωτερικό κόσμο.

ΦΥΣΗ 

Υπάρχουν 3 χαρακτηριστικά του Λεπτού Σώματος:

α. Το Λεπτό Σώμα είναι επίσης υποκείμενο σε αλλαγές. Τα όργανα του Λεπτού Σώματος μπορούν να βελτιωθούν ή να αποδυναμωθούν. 

β. Το Λεπτό Σώμα έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σύγκριση με το Χονδροειδές Σώμα. Το Χονδροειδές Σώμα υπάρχει μόνο για μια γέννηση, ενώ το Λεπτό Σώμα συνεχίζει και σε μελλοντικές ζωές. Σώματα μετά από σώματα αλλάζουν, αλλά το Λεπτό Σώμα συνεχίζει. Αυτός είναι ο λόγος που μερικές φορές μπορούμε να θυμόμαστε γεγονότα από προηγούμενες ζωές. Το Κάρμα από τις προηγούμενες ζωές επίσης μεταφέρεται λόγω της συνέχειας του Λεπτού Σώματος. Το Λεπτό Σώμα συνεχίζει μέχρι την διάλυση του Σύμπαντος (Pralaya), όπου και αποσυναρμολογείται. 

γ. Το Λεπτό Σώμα είναι εμφανές μόνο σε εμένα, όχι στους άλλους. Μόνο εγώ μπορώ να γνωρίζω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου, όχι οι άλλοι. Επειδή είναι διαθέσιμο μόνο σε εμένα και όχι στους άλλους, ονομάζεται Λεπτό Σώμα.


English version:

It is made up of five subtle elements. Also, five sense organs (Pancha Jnanendriya) are its components. The eyes, ears, nose, tongue, and skin are the five sense organs. When we refer to sense organs, we mean the subtle perception and not the physical part of it. For example, the physical eyes belong to the gross body, whereas the power of seeing belongs to the subtle body.

Scriptures say that Subtle Body is born out of subtle Matter, which in turn is composed of 5 subtle elements. Just as there are 5 gross elements, there are corresponding 5 subtle elements:

  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ / Subtle Space
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΑΕΡΑΣ / Subtle Air
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΦΩΤΙΑ / Subtle Fire
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΝΕΡΟ / Subtle Water
  • ΑΙΘΕΡΙΚΟΣ ΓΗ / Subtle Earth

Ακόμα και αν τα στοιχεία ειναι ΑΙΘΕΡΙΚΑ, το αιθερικό σώμα είναι ΥΛΗ στη φύση.

COMPONENTS

The Subtle Body has 19 instruments of experience:

A. The 5 Sense Organs

There are 5 sense organs of knowledge: eyes, ears, nose, tongue & skin. By sense organs we do not mean physical organs which belong to the physical body. We are referring to the subtle power of perception. The subtle body is the instrument of perception. The points on the physical body where sense perception seems to occur are not the actual sense organs. Perception is only possible when the mind is behind the sense organ. The eyes may be open but the visual data received from the eyes will have no meaning if the mind is day dreaming or occupied elsewhere.

B. The 5 Organs Of Action

Where the first 5 organs of knowledge are meant to perceive the world, the next 5 instruments are organs of action meant to respond to the world. These 5 organs of action are: speech, hands, legs, anus & genitals.

C. The 5 Pranas

The next 5 instruments are called the five-fold Prana (Life force). Prana controls the activities of the 10 organs of knowledge & action. Prana is also responsible for the health & vitality of the body. The 5 Pranas are:

  • Prana – The respiratory system.
  • Apana – Responsible for any sort of waste removal from the body.
  • Vyana – Responsible for circulating oxygen & nutrition throughout the body.
  • Samana – Responsible for converting food into nutrition.
  • Udana – Operates the reversing system at the time of death when all processes of the body are reversed because it is time for the body to die. It also ejects the Subtle Body from the Gross Body at the time of death. Udana also handles the reversal function at the time of emergencies.

C. The 4 Internal Organs

The last 4 instruments are the 4 internal organs of the Subtle Body. These are the Mind, Intellect, Memory & Ego. These 4 internal organs can also be collectively called the Mind, or Antahkaranam in Sanskrit.

1. Mind (Manas) – Mind stands for the emotional faculty in the Subtle Body, the feeling function, or what we call the “heart”. The mind also integrates the various sense perceptions received from the organs of knowledge and passes them on to the intellect. It also relays instruction from the intellect to the organs of action. Another function of the mind is to act as the doubting faculty.

2. Intellect (Buddhi) – We can call the intellect as the rational faculty or the judging faculty or the knowing faculty or the reasoning faculty. The intellect gathers knowledge, remembers, analyses, inquiries into problems and discriminates. From the enlightenment perspective intellect is the most important aspect of the subtle body since liberation is nothing but removal of ignorance from the intellect.

3. Memory (Chittam) – The function of memory is to receive and record our experiences. The sense data received from all 5 organs of knowledge are stored in the memory. Sometimes even memories from past lives can be remembered by the mind.

4. Ego (Ahamkara) – When awareness seemingly forgets its limitless nature and identifies with the Subtle and Gross Body and creates a secondary and limited identity which it calls “I”. This “I” is called the Ego. The term Ego can be a very misleading term. In the modern spiritual world, the term Ego can mean a lot of things.

FUNCTION

The function of the Subtle Body is to transact with the world using these 19 instruments.

These are the steps:

1. The 5 organs of knowledge receive sense data from their counterparts in the Gross Body. This sense data is passed on to the Mind.

2. The Mind integrates the sense data and passes it to the intellect for analysis and decision making.

3. The Mind also stores the sense data in Memory.

4. The Intellect analyses the sense data. It also retrieves past experiences, past decisions and things previously learned, from Memory, to help in decision making.

5. The decision arrived at is passed to the Mind and also stored in Memory for future use.

6. The Mind parses the decision and instructs appropriate organs of action to respond to the external world.

7. When all this is happening the Ego plays a very peculiar function. The Ego is responsible for the “I sense” within us. When the stimuli is received from the external world by the organs of knowledge, it is the Ego which causes us to believe that “this is happening to me”. And when the organs of action respond, it is the Ego which causes us to think “I am doing this”.

NATURE

There are 3 features of the Subtle Body:

a. The Subtle Body is also subject to change. The instruments of the Subtle Body can improve or weaken.

b. The Subtle Body has a longer life compared to the Gross Body. The Gross Body exists for only one birth, whereas the Subtle Body continues into future lives as well. Bodies after bodies are changed but the Subtle Body continues. That is why we are able to sometimes remember past life events. The Karma from past lives is also carried forward because of the continuity of the Subtle Body. The Subtle Body continues until the dissolution of the Universe (Pralaya) where it gets dismantled.

c. The Subtle Body is only evident to myself, not others. Only I can know my thoughts and feelings, not others. Because it is only available to me and not others, it’s called the Subtle Body.




You cannot copy content of this page