March 7, 2025

Practices for Mūlādhāra

“The physical body is not only a temple for our soul, but the means by which we embark on the inward journey toward the core.”

~ B.K.S. Iyengar, Light on Life

Καθημερινή Αυτοεξέταση, Αυτο-έρευνα γύρω από το ερώτημα: ΤΙ ΘΕΛΩ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ? Η διερεύνηση των σκέψεων και των πεποιθήσεών μας μπορεί να μας βοηθήσει να πάμε βαθύτερα μέσα στη ψυχή και να αναγνωρίσουμε την εσώτερη ανταπόκριση στο πιο πάνω.

“Above those that are ignorant (about yoga), are those who read books or get some information. Above these, are those that memorize it. Above those who memorize the information, are those who understand it. Above those who understand the purpose of yoga are those who practice it. Above those who practice yoga are those who get positive results. Above those who get positive results are those who develop siddhi-s (extraordinary skills). And above those who develop siddhi-s are those extremely rare individuals who realize the permanent and beatific fusion with the Supreme Consciousness, the causal source of Wisdom.”

 ~ Kaula Tantra

Ξεκαθαρίστε βασιζόμενες στη πιο πάνω τεχνική τη Saṅkalpa σας για τη φετινή χρόνια. Θυμίζουμε ότι χρειάζεται να είναι στον ΕΝΕΣΤΩΤΑ, ΘΕΤΙΚΗ ΣΤΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ, ΝΑ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΕΜΑΣ, να συντονίζεται με τη ΚΑΡΜΑ και ΝΤΑΡΜΑ μας.

Saṅ= μαζεύω, ενισχύω, διευρύνω & Kalpa= δεξιότητα, ιδέα, τελετουργία, σχέδιο. Είναι ένας όρκος, μια δέσμευση η οποία ενισχύει / διερυνει μια ιδέα, ένα σχέδιο, μια δεξιότητα ή ένα τελετουργικό. Παραδοσιακά χρησιμοποιείται ωσ μια δέσμευση / όρκος για σταθερή πρακτική και πνευματική πρακτική. Το κάνουμε για να επιρεασουμε τη ζωή μασ προσ το καλύτερο. Είναι μια σοβαση δέσμευση για την ιδέα, το τελετουργικό ή το σχέδιο. Ένας από τους στόχους είναι να καταγράψουμε νέες συνειθειες, νέο ευεργετικό προγραμματισμό. Γίνεται για ένα βαθύτερο και ενωτερο σκοπό. Πρέπει να είναι αληθινή σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Δεν είναι θετική δήλωση, δεν είναι επιβεβαίωση, ουτε ευχή.

Παράδειγμα μη σωστής Saṅkalpa. Είμαι επιτυχημένη, αυτό είναι θετική δήλωση, αλλά ίσως να μην είμαι επιτυχημένη, έτσι όσες φορές και να το πω δεν θα αλλάξει κάτι γιατί δεν είναι η προσωπική και συλλογική αλήθεια. Αντιτηθετε με την πραγματικότητα.

“Yat Piṇḍe Tat Brahmāṇḍe” Μπορεί να μεταφραστεί ως εξής «όπως είναι ο μικρόκοσμος, έτσι είναι και ο μακρόκοσμος» ή «ό,τι υπάρχει στο άτομο βρίσκεται στο σύμπαν». Αυτή η φράση εκφράζει την ιδέα ότι το σύμπαν και τα πάντα σε αυτό είναι αλληλένδετα και ότι τα ίδια σχέδια και δομές που υπάρχουν σε μικρή κλίμακα, όπως μέσα στο ανθρώπινο σώμα, μπορούν να βρεθούν σε μεγαλύτερη κλίμακα, όπως στον κόσμο.

Έτσι και η Saṅkalpa, χρειάζεται να είναι παγκόσμια, γενική, να είναι αληθινή, πρέπει να υπάρχουν διδαχές και αρχές είτε γραπτές είναι λεκτικές που επιβεβαιώνουν ότι είναι παγκόσμια και αληθινή.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:

  1. Είμαι επιτυχημένος άνθρωπος. Αν το τοποθετήσουμε έτσι ώστε να είναι παγκόσμια / γενική, αληθινή και να συντονίζετε με διδαχές Saṅkalpa, τότε θα ήταν ως εξής: επειδή είμαι μέρος της εκδήλωσης του Σύμπαντος, υπάρχει λόγος για την ύπαρξη μου και υπάρχει διαδρομή επιτυχίας για εμένα.
  2. Είμαι ικανή. Θα μπορούμε να πούμε: Mέσα μου είναι μια τεράστια Σακτι και η Σακτι έχει όλο το δυναμικό.

*Χρησιμοποιούμε το ΕΙΜΑΙ ή ΘΑ…

  • Lie in shavasana and relax the whole body. 
  • Observe the spontaneous breath without controlling it in any way. Let it be absolutely natural. 
  • Continue observing the natural breath for some time. 
  • Place the right hand on the abdomen just above the navel and the left hand over the centre of the chest. 
  • The right hand will move up with inhalation and down with exhalation. The left hand should not move with the breath. 
  • There should be no tension in the abdomen. Do not try to force the movement in any way. 
  • Try not to expand the chest or move the shoulders. 
  • Feel the abdomen expanding and contracting. 
  • Continue breathing slowly and deeply. 
  • Inhale while expanding the abdomen as much as possible, without expanding the rib cage. 
  • At the end of the inhalation the diaphragm will be compressing the abdomen and the navel will be at its highest point. 
  • On exhalation the diaphragm moves upward and the abdomen moves downward. 
  • At the end of the exhalation the abdomen will be contracted and the navel compressed towards the spine. 
  • Sit in a meditation posture or lie in shavasana and relax the whole body. 
  • Maintain unbroken awareness of the natural breath for some time, concentrating on the sides of the chest. 
  • Discontinue any further use of the diaphragm and begin to inhale by slowly expanding the rib cage. 
  • Feel the movement of the individual ribs outward and upward, and be aware of this expansion drawing air into the lungs. 
  • Expand the chest as much as possible. 
  • Exhale by relaxing the chest muscles. Feel the rib cage contracting and forcing the air out of the lungs. 
  • Breathe slowly and deeply through the chest with total awareness. 
  • Do not use the diaphragm. 
  • Continue thoracic breathing for a few minutes, pausing slightly after each inhalation and exhalation.
  • Lie in shavasana and relax the whole body. 
  • Perform thoracic breathing for a few minutes. 
  • Inhale, fully expanding the rib cage. 
  • When the ribs are fully expanded, inhale a little more until expansion is felt in the upper portion of the lungs around the base of the neck. The shoulders and collar bone should also move up slightly. 
  • This will take some effort. 
  • Exhale slowly, first releasing the lower neck and upper chest, then relax the rest of the rib cage back to its starting position. 
  • Continue for a few more breaths, observing the effect of this type of breathing.

Respecting an initiate, traditional element, characteristic to Prana Mudra, we recommend that you practice this exercise only when you are completely alone in the room. This does not mean that you cannot share this technique with some other people, it simply means that it is better if you perform it secretly.

The asana-s can be practiced together with other people, without diminishing or affecting their effects in any way. However, thePrāṇamudrā should be performed in secret. The yogic texts are categorical regarding Prāṇamudrā and they assert clearly that any presence, including that of your lover is a disturbing element, preventing us from perceiving the secret effect of the technique, as well as its profound and spiritual sense of this complex pranayama technique.

The recommendations and the urge to secrecy go even further regarding Prāṇamudrā, as not even the results obtained after its practice should not be shared with anyone, except for one’s trusted and trustworthy guru.

More than any other technique, Prāṇamudrā is a genuine dialogue with ourselves, done in the intimacy of our own being. The maximum emotional intensity that can be triggered by Prana Mudra performed in solitude. Before approaching the first part of the exercise, we suggest you to have a close look at the pictures in order to understand properly both the final position and the intermediary stages.

You will understand that Prāṇamudrā is a special pranayama exercise, combined with movements of the arms and hands. You can do Prana Mudra from Padmasana (The Lotus Pose), Siddhasana (The Perfect Pose), or Vajrasana (The Lightning Pose). People who cannot perform any of these asanas, due to health reasons, we recommend to practice it sitting on a chair.

THE FIRST STAGE – RETENTION ON VOID

  • The hands are oriented towards the abdomen, as if they irradiate towards this area. The spine should be perfectly straight.
  • Exhale all the air from the lungs, performing in the last phase of the exhalation a contraction of the abdominal muscles. This contraction is associated with Mula Bandha. Before inhaling, stay in retention for several seconds.

THE SECOND STAGE – THE DIAPHRAGMATIC STAGE

  • Relax the abdominal muscles, cease to do Mula Bandha, decontracting the perineal area, and start to inhale slowly. The air enters the lungs and the diaphragm comes down, pressing the lower abdomen.

THE THIRD STAGE – THE “RIB” STAGE

  • While the diaphragm becomes flat, the hands climb towards the solar plexus (Manipura Chakra). The inhalation follows its own course, the lungs are filled with air, and the elbows are spread from the trunk in order to allow the thorax to open harmoniously and fully.
  • The fingers are no longer oriented towards the body, but they are parallel with the thorax and continue to go upwards in front of the chest, until the lungs will be filled with air. At the end of this phase, the hands are close to the clavicle, the elbows are not close to the trunk and the arms are parallel to the floor. The fingers are oriented towards the body.

THE FOURTH STAGE – THE “CLAVIVLE” STAGE

  • After the diaphragm has become flat, and the thorax is completely open, you can inhale a certain quantity of air in the upper part of the lungs, by lifting the shoulders.
  • The inhalation is complete when the hands pass before the throat and the face and go away from the body until the arms are wide open, and the palms are facing up, as if to capture the sun-rays. At this time, the muscles are relaxed, and the lungs are completely filled with air.

THE FIFTH STAGE – THE RETENTION WITH THE LUNGS FILLED WITH AIR

  • Stand still and retain the breath for as long as possible, without forcing ourselves, in a state of transfigured inwardness.
  • Increase the duration of the retention progressively, without forcing it, while the organism becomes used to the longer retentions. This is the most important stage of the exercise because it requires a certain mental attitude, which we will describe later on.

THE SIXTH STAGE – THE EXHALATION

  • The exhalation requires the same gestures as in the case of the inhalation, only in the reverse order. Empty your lungs in their upper part, then the thorax, and then the abdominal area. The hands go down slowly, so that at the end of the exhalation they are oriented again towards the abdomen, which has to be contracted in order to eliminate the final residues of air.

FOCUS

  • During the inhalation – the abdominal phase. While the fingers are oriented to the abdomen, the attention is focused on the abdomen. Imagine a stream of energy coming from the fingers and irradiating from our being, filling us with vitality, and consciousness. Concomitantly, we perceive an intense increase of the inner heat, located at the level of Manipura Chakra, and going up, towards the chest area, Anahata Chakra.
  • During the rib and clavicle phase. We focus on the inner heat and the perception of the subtle energy of the hands, directing the prana on the throat, face and eyes.
  • The retention. When the arms are wide open, and the palms are oriented upwards, as if we want to receive the warmth of the sun, we will retain the breath.

Άλλη μια φαινομενικά απλή, αλλά βαθιά ισχυρή πρακτική μέσα στην ομάδα των Jñāna Yoga Kriyā είναι η Nādi Jñāna Kriyā, γνωστή και ως “καθαρισμός των ψυχικών αποβλήτων”. Τέλειο για έναν υγιή νου, συναισθήματα και σώμα είναι η ελεύθερη ροή της Prāṇā. Συχνά ακούγεται ο όρος “ενεργειακά μπλοκαρίσματα” στη γιόγκα και στην ανατολική θεραπεία. Τι σημαίνει αυτό; Έχουμε ήδη εξερευνήσει την έννοια της Prāṇā σε κάποιο βαθμό και έχουμε κατανοήσει τη θέση της ως πηγή και συντήρηση όλης της ζωής. Στον άνθρωπο, Prāṇā Nādi είναι αυτοί οι “ψυχικοί αγωγοί” μέσα στους οποίους η ελεύθερη ροή της Prāṇā προσφέρει υγεία και αρμονία σε ολόκληρο την υπαρξη μας.

Η οπτικοποίηση είναι εντελώς απρόσωπη, επιδιώκοντας μόνο να ‘απελευθερώσει και να αφήσει’, και όχι να χαρακτηρίσει, ταξινομήσει ή αναλύσει. Απλώς επιτρέπουμε στον εαυτό μας να καθαριστεί. Αυτή είναι μια εξαιρετική μέθοδος για να ξεφορτωθούμε χρόνια ψυχικά “απορρίμματα / σκουπίδια”. Είναι μια εξαιρετική θεραπεία για την απελευθέρωση του ψυχικού στρες και έντασης, καθώς και για την αποφόρτιση της έντασης του σώματος, και πρέπει να ασκείται τακτικά.

Technique: The famous treatise Gheraṇḍasaṃhitā describes Aśvinī mudra thus: “Contract and distend, again and again, the anal orifice. This is called Aśvinī mudra.” (3.82). Aśvinī mudra means a powerful and continuous contraction, followed by a complete relaxation of the pelvic floor muscles (the sphincter anal and pubococcygeus (PC) muscles).  The sphincter anal muscle is the muscle that surrounds the anus.  The PC muscle is the muscle that surrounds and supports the sexual organs. Like any other muscles of the body, these muscles can and must be educated through proper exercise. 

Important!  Contracting the pelvic floor muscles in Aśvinī mudra does NOT involve contracting the muscles of the buttocks or the muscles of the thighs. A good method of identifying the PC muscle is to attempt to interrupt the flow of urine.  The muscle that permits you to do this is the PC muscle. This is also the muscle that contracts rhythmically when sexual orgasm (ejaculation or vaginal contractions) is reached.

The strengthening of the pelvic floor muscles, achieved through Aśvinī mudra is of enormous value for your health and for quick and spontaneous improvement in the sexual response, especially in increasing the orgasmic capacity as well as excellent training for a painless child birth. The control of this muscle, achieved through Aśvinī mudrä, also eliminates the dryness of the vaginal lining because this exercise stimulates the glands which lubricate the vagina.  In this way, women no longer need the hormone replacement therapy or the use of estrogen cream, both bringing a possible risk of cancer.

Stage 1: Sit in any comfortable meditative pose, but preferably siddhasana/siddha yoni asana as they contact mooladhara chakra. Keep the hands on the knees in either jnana or chin mudra and close the eyes. Make sure the body is completely relaxed and the spine is erect. For men, the area just inside the perineum has to be contracted, so it is best to concentrate on this area for a few minutes first. Women should concentrate on the cervix as it is the cervix and vaginal muscles which have to be contracted. After a few minutes of concentration start to gradually contract and release the muscles of the perineum/cervix. Contraction will last for a few seconds. Keep the breath normal. Contract and release up to twenty times.

Stage 2: Prepare yourself as for the previous practice. Contract the muscles of the perineum/cervix and hold. Continue to breathe normally, do not hold the breath. Hold the contraction for as long as possible, then release. Practice up to twenty times. 

Stage 3: Contraction should start off gently and only partially. Contract just a little and hold without releasing. Then contract a little more. Continue like this, gradually increasing the tension and contraction ten times, until full contraction is reached. Hold the full contraction for as long as possible and try to breathe normally.

Η Anu Loma Viloma Kriyā είναι μια τεχνική που στοχεύει στη δημιουργία μιας βαθιάς και ισορροπημένης ροής ενέργειας στο κέντρο του ομφαλού. Ρυθμίζοντας συνειδητά την αναπνοή και οπτικοποιώντας την ενεργειακή κίνηση, πετυχαίνουμε μια κατάσταση ισορροπίας και αυξημένης επίγνωσης, συνδέοντας την ατομικότητά με την καθολικότητα. Όπως μιλήσαμε στο περασμένο μας μάθημα για την πολικότητα που χρειαζόμαστε για να έχουμε υγεία σωματική και ψυχική, αυτή μπορούμε να την πετύχουμε και μέσα από αυτή τη πρακτική. Πολικότητα ανάμεσα στην ηλιακή και σεληνιακή ενέργεια, ανάμεσα στην τελουρική και Συμπαντική ενέργεια. Χρειαζομεστε αρμονική ενέργεια / πολωμένη αρμονικά ενέργεια στο σώμα μας για να υπάρχει ισορροπία ενεργειακή και υγεία. Αυτή η αρμονική πόλωση μας φέρνει σε ουδετερότητα.

Σε θέση χαλάρωσης με το κεφαλή στο βορρά ή την Ανατολή μπορεί να εξασκηθεί ή καθούμενοι σε διαλογιστική θέση.

9 κύκλους: 6 εισπνέουμε, 3 κρατάμε, 6 εκπνέουμε, 3 κρατάμε

Εφαρμόζουμε με τον ίδιο τροπο την πιο πάνω πρακτική και συνεχίζουμε ως εξηs: Στη Prāṇāyāma οραματιζόμαστε κόκκινο / χρυσό χρώμα και θερμό κύμα ενέργειας να διαπερνά από τη κεφαλή στα πόδια και μπλε ή ασιμενιο χρώμα και κυο κύμα ενέργειας να διαπερνά από κάτω προς τα πάνω πέρα από την κεφαλή.

Σε θέση χαλάρωσης με το κεφαλή στο βορρά ή την Ανατολή μπορεί να εξασκηθεί ή καθούμενοι σε διαλογιστική θέση.

9 κύκλους: 6 εισπνέουμε, 3 κρατάμε, 6 εκπνέουμε, 3 κρατάμε

Ακούστε στο ηχητικό πιο πάνω τη πρακτική και ακολουθήστε την βήμα βήμα. Το ασφαλές, δικό μας, ιδανικό μέρος, είναι ένα από τα καλύτερα εργάκια που μπορούμε να αναπτύξουμε κατα τη πρακτική μας, το οποίο μπορούμε να έχουμε σε κάθε στιγμή μαζί μας οπουδήποτε και αν βρισκόμαστε και σε οποιαδήποτε κατάσταση και αν βρεθούμε στη διάρκεια της ζωής μας.

Αυτό το μέρος είναι ένα μέρος όπου νιώθουμε καλά, άνετα και ασφαλές. Μπορεί να είναι ένα υπαρκτό μέρος ή ένα φανταστικό μέρος. Θα το χρησιμοποιούμε οποτεδήποτε θελουμε να χαλαρώσουμε, να ηρεμήσουμε και να εφαρμόσουμε πρακτικές οι οποίες χρειάζονται αυτό το χώρο. Δεν χρειάζεται να είμαστε εκεί στη πραγματικότητα, μα να οραματιζόμαστε το μέρος.

Φτιάξτε, ή θυμηθείτε ένα μέρος που σας αρέσει και νιώθετε καλά, άνετα, ευρύχωρα, ασφαλές μέσα. Μπορεί να είναι ένας πραγματικός χώρος η ένας φανταστικό μέρος δικό σας. Αφού καταλήξετε στο μέρος, οραματιστείτε, φανταστείτε το, δείτε το μέσα σας, δείτε και νιώσετε την ατμόσφαιρα του, το χώρο και την αίσθηση του.

Το καθιερώνουμε σταδιακά, καθημερινά, μέσα από οραματισμό για να μπορείτε να καθιερωθεί μέσα μας ως ο δικός μας χώρος, το ασφαλές μας μέρος, το δικό μας χώρο, το σταθερό μέρος μας. Σε αυτό το μέρος δεν μπορεί κανείς να έρθει ή να μπει αν δεν το προσκαλέσουμε και να τον/την αποδεσμεύσουμε όταν εμείς θελουμε και ολοκληρωθεί η οποιαδήποτε συνάντηση μας.

Οραματισου στη βάση της σπονδυλικής στήλης σου ένα ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ σε σχήμα κιτρινο-χρυσο, σαν να καθεσε πάνω σε αυτό. Στη ρίζα της σπονδυλικής στήλης με οραματισμό τοποθέτησε την Mūlādhāra Chakra με το πιο πάνω σψημα και χρώμα. Συγκεντρωσου καλά, οραματισου καλά για 10 λεπτά.

Χωρίς να δικαιολογείς ή πλάθεις ιστορίες, χωρίς να ψάχνεις για κάτι μεγάλο ή μικρό, απλά γίνε καλός παρατηρητής τησ εμπειρίας σου. Παρατήρησε οτιδήποτε συμβαίνει σε κάθε επίπεδο, αρχίζοντας από το υλικό, μέχρι το πιο αόρατο πεδίο. Επέτρεψε στη πρακτική να εισχωρήσει μέσα στο αιθερικο σου σώμα και παρατήρησε.

Methods to connect with Mother Earth and Element

  • Put your hands in the earth and feel the soil, smell it and let the energy flow from your hands into your nadis.
  • Earthing – Get Wet and Prostrate. When you earth the electrical connections, you keep it wet because it conducts better when it is wet. This is why in all the Indian temples, people are making their bodies wet, and lying down on the floor in prostration. This is not just earthing. You want the entire body to be in touch with that earth which is energized. Men go with their upper body bare, and women go with wet clothes. This contact with nature, whether its earth, air or water is most important. Without this contact, the body will slowly lose its integrity and its stability. It may still survive, it may not die tomorrow morning, but it loses a variety of capabilities that it has come with. The possibilities that the human system carries is lost as you lose contact with the natural elements. (by Sadhguru)
  • Walk barefoot in the soil, ground, grass, sand, let the telluric energy current from the earth to flow inside your physical body activating the energy body. This technique give the opportunity to extreme mental & emotional energies to ground and give space to our mind and soul to realign with beneficial energies of Macrocosm. When we ground our self, humbleness and purity is revealed more in us, resonating with our Spiritual Heart.
  • Practice Śavāsana or even sleep on the floor. It helps the physical body to rest deeply, relax, release tension, recharge and reprogrammed.
  • Eat proper meals with high quality natural food, raw or simple cooking. Our vital body is regulated and supported by food, the quality of food offers the best to our physical body and this energy will be transformed and transmute to the energy body later on.



You cannot copy content of this page